Gå til hovedindhold
Du er her:

Skoleudviklingssamtale

Sorgenfriskolen

NOTAT Skoleudviklingssamtale Sorgenfriskolen 2024

Indeholder:

  • Formål med samtalen
  • Deltagere ved samtalen
  • Dagsorden for samtalen
  • Notattekst

Dagsorden - Skoleudviklingssamtale forår 2024

Formålet med skoleudviklingssamtalen 

I skoleåret 2022/23 blev skoleudviklingssamtalen obligatorisk jf. Folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe ramme for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen i et samarbejde mellem skolens ledelse og forvaltningen, hvor vi sammen stiller skarpt på skolens situationsbillede og skoleudvikling. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af skolens udfordringer, udviklingsområder og de udviklingsindsatser, der iværksættes fremadrettet. Skoleudviklingssamtalen skal tage afsæt i, hvordan elevernes læring, dannelse og trivsel bedst styrkes i skole, klub og SFO. 

Under skoleudviklingssamtalen har vi fokus på skolens situationsbillede med fokus på udvalgt data, og hvilken betydning det har for skolens strategiske udvikling. Det er skolen, der har initiativretten til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på, men forvaltningen kan supplere med relevante fælles temaer.  

Der skal if. folkeskoleloven være fokus på de faglige resultater i læsning og matematik, og I kan inddrage resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest og/eller andre faglige resultater. Det er skolen, der udvælger de resultater, de ønsker at drøfte i skoleudviklingssamtalen. 

I dette skoleårs udviklingssamtaler, skal vi som det fælles have fokus på de trivselsindsatser, og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne. 

I samtalen skal der i år inviteres relevante gæster med, der kan være med til at belyse skolens strategiske udvikling. Relevante gæster kan være elever, medarbejdere eller forældre, der enten deltager fysisk, eller som på alternativ vis kommer med et perspektiv i samtalen.  

Efter skoleudviklingssamtalen mailer forvaltningen et kort notat (som I har mulighed for at kommentere på inden offentliggørelse), der skal gøres tilgængeligt på skolens hjemmeside jf. 

§ 2 stk. 1, nr. 5, i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne. 

Fra skolen deltog: 
Alle i skoleledelsesteamet 

Fra CUP deltog: 
Mette Rønø (skolechef)
Louise Hjorth-Jensen (skolekonsulent)

 

Program - Skoleudviklingssamtale 2024

Præsentation og rammesætning v. Mette
Roller og ansvarsområder bordet rundt. 

Program v. Skolelederen
Oprids af valg af temaer, data og gæster i samtalen 

Skolens fokus v.  Skoleledelsen
Formålet er, at vi gennem punktet får et fælles overblik over, hvilke indsatser der allerede er i gang på skolen, og hvad de har skabt af værdi. 

  • Hvad har skolen haft af indsatsområder det seneste år?
  • Hvilken værdi har indsatserne skabt?

Hvor er skolen nu? - skolens situationsbillede v. Skoleledelsen og gæster
Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens situation og sammen bliver klogere på den udvalgte data.

Skolen bedes som forberedelse til mødet udvælge data, som I er mest optagede af, og som belyser skolens situationsbillede. Vi når ikke at drøfte alt data, så udvælg de mest relevante nedslag. Det kan både være noget, I er stolte af, som I gerne vil forstærke eller noget, der kalder på handling. 

Data kan være: 

  • Test i dansk læsning og matematik (obligatorisk)
  • Iagttagelser, fortællinger og oplevet kvalitet mv.
  • Elevernes karakterer ved afslutning af skoleåret 2022-2023
  • Trivselsdata
  • Udvalgt indhold fra Dataarket
  • Evt. andet

Suppler jeres fortælling om, hvor skolen lykkes med at udvikle læringsmiljøer, hvor flere elever trives og udvikler sig, med et eller flere praksiseksempler belyst af relevante gæster.  

  • Hvad har I gjort?
  • Hvordan er det en succes?
  • Hvorfor tror I, det er blevet en succes?
  • Hvilke muligheder ser I for at udvikle på jeres praksissucces?

Hvor skal skolen hen? v. Skoleledelsen
Formålet er, at vi gennem punktet skaber et fælles billede af skolens retning/strategi, og bliver konkrete på handlinger og ledelsesprioriteringer. 

Under punktet fortæller skolen om, hvilke strategiske indsatser de på baggrund af skolens situationsbillede er mest optagede af i skoleåret, der ligger forud. Vi drøfter også, hvilke koblinger der er mellem skolens indsatser og de fælles kommunale indsatser inden for elevtrivsel og udvikling af skolens læringsmiljø med henblik på, at alle elever modtager undervisning tættest muligt på almenområdet. Øvrige indsatser fra årsaftalen kan også inddrages i drøftelserne. 

I drøftelsen inddrages også perspektiver omkring ledelseskraft og samarbejde: 

  • Hvordan prioriterer i ledelseskraft omkring indsatserne, så det bliver bæredygtigt?
  • Hvordan kommunikerer I om indsatserne?
  • Hvordan samarbejder I med Skolebestyrelsen og Elevrådet om skolens indsatser?
  • Hvilken støtte har I eventuelt brug for fra forvaltningen eller fra andre, for at I kan lykkes med jeres indsatser?

Tjek ud v. Mette
Vi afslutter skoleudviklingssamtalen med, at alle om bordet fortæller, hvad de tager med fra skoleudviklingssamtalen. 

NOTAT

Skolens ledelse valgte, at fokus på skoleudviklingssamtalen skulle være på den nyeste gruppe på skolen, der hedder S-gruppen, der er vokset, så en tredjedel af klasserne på Sorgenfriskolen, rummer elever fra vores S-spor. I samtalen fortalte ledelsen om, hvordan de arbejder med den nye elevgruppe, og de havde planlagt et besøg i afdelingen.

S-klasserne 
Skolens afdelingsleder for S-klasserne fortalte, hvordan tilbuddet er bygget op. I begyndelsen blev der arbejdet med børnesyn, faglighed, anerkendelse og TEACCH. Elementerne fra TEACCH var vigtige, så eleverne oplever samme struktur i alle klasser. Genkendelighed, visualisering, gentagelser m.v. er gennemgående tilgange i alle S-klasserne. Det tværfaglige samarbejde med de understøttende funktioner vægtes højt, og der er stort fokus på det sansemotoriske arbejde. Sanseintegration er en del af arbejdet, og skolen har et sanserum (inspireret af Snoezelhuset), hvor eleverne kan få stimuleret sanserne. Alle voksne kan tegn til tale, og vikarerne får et lille kursus i det. Skolen har udviklet deres egen materialebank, hvor det gennemgående tema er, at sanseintegration indgår i læringsprocessen. Der arbejdes også med fællesskaber i S-klasserne, hvor der senest var et forløb med folkedans. Ledelsen fortæller om en prøvehandling ift. supervision til medarbejderne, hvilket ønskes foldet ud i den brede medarbejdergruppe. Skolens ledelse fremviste klasselokaler, sanserum m.m. og koblede valg i de fysiske rammer til pædagogiske hensigter.